Vinterförvaring av bil

Hösten kommer tyvärr ofta fortare än man tänkt, och det blir ofta bråttom att fundera på kommande vinterförvaring. Nedan finner du förhoppningsvis allt du behöver tänka på inför vinterförvaringen. Se det som en checklista, i någorlunda kronologisk ordning. Vi hoppas den är till stor hjälp!

Saknar du något får du gärna höra av dig, så bygger vi gärna på med nyttig information.

Däck
Däcken mår ofta inte bra av att stå still en hel lång vinter. De kan tappa formen något. Ett alternativ är att ställa upp bilen på pallbockar, så att däcken inte belastas alls.

Har du inte bilen upplyft på pallbockar, så kan det även vara en god ide att rulla bilen försiktigt och låta den stå på olika delar av däcken, för att minska risken för ”tillplattning”. Annars finns risk att däckets stomme, d.v.s. ståltrådarna i stommen, antar den form de påtvingas en längre tid. En orsak kan också vara att däcken tappar trycket, d.v.s. däcken läcker luft, då blir däckets stomme deformerad och trådarna blir helt enkelt lätt deformationshärdade och svåra att räta ut enbart genom att pumpa däcken.




Om däcken är täta är ett enkelt knep att fylla på med betydligt mer lufttryck i däcken än vad som behövs när man kör. Fyll helt enkelt på med luft upp mot 3 kg eller upp mot det tryck som däcken tål som max men absolut inte mer än så. Se därför till att du har en däcktrycksmätare du kan lita på.

Om du nu, mot förmodan, fått ett eller flera däck som tappat formen (du känner det som vibrationer i ratten), är det sällan något bekymmer. Det kan ofta ”köras bort”, eftersom däcket normalt sett återfår sin form när det blir tillräckligt varmt (sker när du kör längre sträckor i lite högre fart).

Bilbatteriet
Ett annat känsligt område är bilbatteriet. Om du har ett blybatteri, så mår det inte alls bra av så kallde djupurladdingar. Flera sådana urladdningar kan leda till att batteriet skadas så att det inte kan användas mer och behöver bytas. Därför är rekommendationen att underhållsladda batteriet. Det finns numera bra underhållsladdare som kan sitta monterade på bilens batteri hela vintern, och förser det med lagom med ström för att hålla batteriet i perfekt skick hela vägen till våren. Underhållsladdarna har ofta även program som ”rekonditionerar” batteriet så det mår extra bra under förvaringen.

En annan lösning kan vara att koppla bort minuspolen på batteriet som inte töms på ström beroende på att bilen drar tjuvström. Många använder detta som enda metodik och upplever det som tillräckligt, de har ström kvar på våren till att starta bilen lätt. Batteriet kan då stå kvar i bilen.

Ställ av bilen
Du sparar ofta en hel del på att ställa av bilen. Försäkringsbolaget skall normalt sett ändra automatiskt till en garageförsäkring. Kontrollera vad som gäller med just ditt försäkringsbolag!

Vinterförvaring Inomhus
Inomhusförvaring är att föredra om det är möjligt. Det finns många olika företag och privatpersoner som erbjuder vinterförvaring inomhus på din ort, se vår lista län för län med dem som finns tillgängliga på din ort. Står bilen inomhus är den skyddad mot regn, snö, fågelspillning och annat nedfall från skyn. En riktigt god inomhusmiljö har relativt torr luft, vilket fås om förvaringsplatsen inomhus är uppvärmd eller avfuktad. Fuktig luft kan ge ökad risk för rostangrepp och eventuellt bekymmer med elsystemet.

Det kan dock vara en mycket god ide att skydda bilen mot damm, genom att ordna ett inomhus biltäcke. Det finns många olika täcken på marknaden, men om möjligt bör du välja som andas för att inte riskera att ev kondens fastnar under biltäcket. Att föredra är även ett biltäcke som är skräddarsytt efter bilens form (håller täcket på plats bättre, annars riskerar det att fladdra runt och flaxa på bilen om det är blåsig inomhusmiljö). En del biltäcken är även lite tjockare, vilket kan vara positivt om det rör sig andra människor i samma förvaringshall som du har din bil, då det kan skydda mot någon som går intill bilen och på så sätt förhindra repor.

Vinterförvaring Utomhus
Särskilt viktigt vid utomhusförvaring är att du väljer ett biltäcke av god kvalitet. Att bara lägga en presenning eller täcke av låg kvalitet som inte andas, kan vara rent skadligt för bilen. Ett biltäcke skall andas för att släppa ut fukt som hamnar mellan bil och täcke. Täcket skall ha god passform för att inte blåsa och slå mot bilen. Det bär även sättas fast för att klara vindbyar (finns ofta särskilda fästanordningar). Du skall välja ett täcke av mycket god kvalitet, som inte skapar repor på lacken av att det rör sig (som tex en presenning kan göra).

Kör inte in med blöt bil, tex blöta bromsar kan då rosta till sig under förvaringen.

Rengöring inför/under vinterförvaringen
Vid rengöring av bilen (jämför nedan om skadedjur), kan du följa denna ordning; Skölj av bilen med vatten. Spruta på avfettningsmedel på områden utsatta för asfaltfläckar. Tvätta sedan bilen med ett kvalitetsschampo. Skölj av bilen. Om du härefter känner med handen på bilens lack, och känner att den är “sträv eller knottring”, då innebär det att du har partiklar som sitter utvändigt i lacken, vilka allra enklast tas bort med en behandling med lera (speciell lera utvecklad för bilar). Bilens lack kommer efter behandling med lera normalt att vara len som barnhud. Efter eventuell lerbehandling (eller efter tvätten om lera ej behövs) så lägger du på ett eller två lager skyddande vax. Sedan gör du i ordning bilen invändigt. Nu bör den vara i skick som ny, om inte bättre.

Har bilen sufflett?
Då är det extra viktigt att du försiktigt rengörs och skyddas mot damm och smuts under vinterförvaringen. Använd ett biltäcke av riktigt bra kvalitet.

Torrboll – en mycket god ide
För att undvika att fukt samlas inuti bilen, kan en torrboll införskaffas och sättas inuti bilen. Om du står i en fuktigare miljö, kan denna behöva bytas efter halva vinterförvaringstiden.

Byte av olja
Härom tvistar de lärda. En del menar att oljan inte skall vara ny när bilens ställs på förvaring, andra menar att gammal olja innehåller gifter och kemikalier som är skadliga för motorn om den står kvar i bilen under vintern. Det känns dock som om att en relativt ny olja kanske vore det bästa alternativet, så för egen del tänker vi att motoroljan bör bytas när inpå vinterförvaringen, men ändå låta bilen gå en ca 50 mil med nya oljan, för att hinna ”leta sig fram” och acklimatisera sig till sin nya miljö, men ändå vara mycket fräsch, kanske är det bästa alternativet. Här får du nog göra ett eget val, vad du tycker låter rimligast.

Tändstiften
Tändstiften behöver inte bytas. En del menar att man skall skruva av tändstiften och droppa i ett par droppar motorolja i cylindrarna inför vinterförvaringen, men andra menar att det istället kan ge bekymmer av att oljan sätter igen stiften vid uppstarten. Egen bedömning krävs här.

Bensin i tanken – full eller tom?
Inför vinterförvaringen menar de flesta att du bör tanka bensintanken helt full, för att undvika att kondens skapas i tanken under vintern.

Försäkring & säkerhet
Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller under vinterförvaringen av din bil. Här är en del av frågeställningarna, som kan vara bra att reda ut:

  • Får du full ersättning om bilen blir stulen, även om lokalen delas av andra och ägs av en annan?
  • Vems försäkring täcker skadorna – bilförsäkringen eller hemförsäkringen?
  • Vad gäller för lösa föremål, såsom vinterhjul eller takbox?
  • Skillnad på självrisk vintertid Vs sommartid (kan exempelvis gälla klassiker-försäkringar)?

Du kan med fördel utöka skyddet av din bil genom att gömma en GPS-sändare på lämpligt svårfunnet ställe. Det finns numera mycket smidiga GPS-sändare med inbyggda batterier, där du kan följa bilens position mer eller mindre i realtid via en APP eller din dator.

Råttor, möss och skadedjur – viktigt att tänka på även vid inomhusförvaring
Det är inte ovanligt att tex möss tar sig in i bilen i jakt efter kvarglömd mat, smulor, godis eller andra godsaker du har glömt kvar i bilen. Möss kan förstöra bilens inredning, gnaga på kablar, göra hål på de mest konstiga ställen. Om de tar sig in i bilen, kan de även gå och dö på kuppen och då luktar det inte ”mumma” i bilen sedan – och dessutom svårt att lokalisera och ta bort.

En kul anekdot är när jag vintern 2014 skulle byta luftfilter på bilen, och fann att en mus huserat i luftfilterboxen (på rätt sida av filteret som tur var) och knaprat indragna frön…

Någonstans har jag läst att man kan lägga enris eller lök under bilen vid utomhus förvaring, eftersom möss starkt ogillar dessa och då inte går nära bilen (oklart om detta fungerar, hör gärna av dig om du vet mer om detta!)




Kylarvatten och Spolvätska – se över frostskyddet
Om bilen står på utomhusförvaring är det självklart, men även vid inomhusförvaring kan en olycka ske och värmen slås av med många minusgrader som följd. Tänk därför på att ha glykol i kylarvattnet och spolarvätska med alkohol för att skydda vätskorna från att frysa.

Låt bli att starta bilen under vinterförvaringen
En del menar att kondens och gaser bildas i motor och avgassystem under vinterförvaringen, och att bilen inte mår bra av att startas med dessa i om den inte blir varm. Och att köra bilen varm inomhus är ju inte att rekommendera… Låt därför istället bli att starta bilen under förvaringen, se nedan för första start på våren.

Vid första uppstart på våren
Kolla noga efter läckage i motorrummet när du startat bilen. Rulla fram lite för att se om något droppat på marken eller ej. Ge motorn en mjukstart, och låt oljetryck och temperatur öka i lugnast möjliga takt, innan du börjar köra. Var särskilt vaksam på konstiga ljud, vibrationer, lukter eller andra förändringar de första gångerna du kör. Om inga konstigheter uppstått – njut av härligt vårväder!