Vinterförvaring av motorcykel

När du hittar denna artikel, så är det antagligen så att säsongen närmar sig sitt slut och det (tyvärr) snart är dags för vinterförvaring av din motorcykel. Nedan får du de allra flesta och bästa tips på hur du förvarar MCn under vintern. Hur du själv skall klara dig hela vintern fram tills motorcykeln skall ut igen, har vi inte alla svaren på än… kanske vill du komplettera med detta i kommentarsfältet nedan?

När motorcykeln skall fram igen på vårkanten, vill man såklart att allt skall fungera felfritt igen, att rostangrepp motverkats och att motorn spinner som katten. Du behöver inte plocka ner hojen i molekyler (även om de finns dem som gör det med). Ta istället en titt på vår guide här nedan, så får du med dig det du behöver tänka på.

Saknar du något får du gärna höra av dig, så bygger vi gärna på med nyttig information.

Kolla instruktionsboken

En bra start är att kolla instruktionsboken, vad tillverkaren rekommenderar under vinterförvaringen av motorcykeln.




Inomhus eller utomhus förvaring?

Båda alternativen går fint, men ett jämnt tempererat inomhusklimat torde vara att föredra om man har möjligheten att välja.

Utomhusförvaring medför vanligen större svängningar i temperaturer, från kallare till varmare och kallare igen. Detta ger i sin tur ökad kondensbildning, vilket i sin tur inte är bra då det skapar rostangrepp och kan ge fukt i bensintanken (fyll den väl, se nedan).

Vid utomhusförvaring kan det vara bra att tänka på att ställa motorcykeln på en plats där den undviker kalla frostnätter och sedan utsätts för solljus. Detta gör att temperaturväxlingarna från stor kyla till varmare miljö minimeras.

Har du en vätskekyld motorcykel, är det en god idé att se över kylskyddet om motorcykeln skall stå vinterförvarad i en kall miljö, i annat fall riskerar slangar och kylare att frysa sönder. Glykolprovare kan köpas (vart?)

Tvätt, torkning och skydda lack med vax

Tvätten görs med avfettning, varmt vatten och sedan schamponering och avsköljning. Torka sedan motorcykeln. Ett bra tips är att köra ett par mil för att lufftorka den och då samtidigt bromsa bromsarna torra och rena. Torka sedan bort eventuellt kvarvarande vatten i skrymslen manuellt. Därefter på med vax.

Olja och filter

Kör motorn varm sista turen innan förvaringen. Byt olja (motor och växellåda) och filter (den skall helst inte stå med skitig olja, då det kan orsaka rost).

Smörj!

Och då menare vi inte smisk… Smörj kedjan (tips på produkt) samt vajrar och lås för att förhindra att dessa kärvar till våren.

Smörj in gaffelbenen (de blanka ytorna), och gunga motorcykeln upp och ner några gånger, vilket motverkar att ytorna blir angripna av rost och packboxarna spricker.

Kolla även i instruktionsboken efter andra rekommenderade punkter att smörja.

Försäkring under vinterförvaring av mc 

Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller under vinterförvaringen av din motorcykel. Här är en del av frågeställningarna, som kan vara bra att reda ut:

  • Är din tänkta förvaringsplats godkänd enligt försäkringen?
  • Är lås på MC och lås till förvaringsplatsen godkända?
  • Om du förvarar motorcykeln hos en extern aktör, kanske hos ett företag eller hos en annan privatperson, tänk då även på nedan;
    • Får du full ersättning om MC:n blir stulen, även om lokalen delas av andra och ägs av en annan?
    • Vems försäkring täcker skadorna – motorcykelförsäkringen eller hemförsäkringen?

Fyll tanken

Med luft i tanken kan det med temperatursvängningar bildas kondens (detsamma som vatten när temperaturen sjunker). Ju mindre luft du har i tanken desto mindre kondensvatten i tanken på våren. Om kondensvatten hamnar i botten av tanken, under bensinen, kan motorcykeln bli mycket svårstartad på våren. Den vanligaste åtgärden är därför att fylla tanken full med så mycket ny bensin som möjligt innan vinterförvaringen.

Om man har glömt att fylla tanken full under vintern, skall man inte bli överdrivet orolig, utan istället fylla i resterande tanken med ny fin bensin och ruska om hojen lite så bensinen blandar sig, då har man avsevärt förbättrat bensinkvaliteten.

Det finns (som alltid) alternativa tankar om bensin i tanken. Dem har vi samlat nedan. Till syvende och sist, får du själv välja det du tycker låter mest logiskt eller passar bäst med den förvaringsplats du väljer.

  • Töm ur tanken helt. En del menar att man vid långvarig förvaring (tex ett halvår) skall tömma ur bensinen helt, eftersom den blir sämre med tiden. En del menar även att om man har bensin kvar i tanken, som sedan förångas, så krymper nivån i tanken och det skapas avlagringar på insidan av tanken som sedan hamnar i förgasaren.
  • Andra menar raka motsatsen, dvs att det finns risk att tanken rostar om man tömmer ur bensinen.
  • Vissa menar att tillsats av bensinstabilisatorer i bensinen när du kör upp sista tanken kan förebygga avlagringar genom att lösgöra dem och få ner dem i förgasaren och ut ”den naturliga vägen”, alltså under körning precis innan vinterförvaring.

Tömma förgasaren?

Ja, härom tvistar de lärde. En del menar att det varken gör från eller till. Andra menar att det är bra för att ta bort skit och avlagringar som hamnat där. Till exempel kan bensinkranen stängas av och sedan låta motorn gå tills den stannar, eller tömmas via bottenskruven/avtappningsskruven undertill på förgasaren (läs i instruktionsboken så du väljer rätt skruv).

Däck & lager

För att förebygga att däcken deformeras/blir platta/ojämna under vinterförvaringen, är det vanligaste rådet att trycka i lite extra luft i däcken. Om du inte vill göra detta, är det en god idé att rulla på hjulen under vinterförvaringen, så att däcken (och lagren) belastas på olika punkter under vintern. Ett annat alternativ är att köpa ett depåstöd för att undvika helt att däcken blir belastade.

Tändstift

Här finns det två skolor. Antingen gör man ingenting alls, vilket är mycket vanligt. Nästan lika vanligt är att man skruvar loss tändstiften och droppar ett par droppar olja i varje cylinder och sedan drar runt motorn några varv. Det får bli den personliga övertygelsen som avgör vad du tror behövs/inte behövs.

Batteri

Batteriet bör laddas med en underhållsladdare. Satsa på en kvalitetsladdare. Många vittnar om att ”billigaste” alternativen inte gör ett gott arbete under underhållsladdning. Ett exempel på underhållsladdare med mycket gott rykte är är CTEK laddaren….

Det finns även en del snabbkopplingar som kan förmonteras på batteriets poler, som gör själva inkopplingen av batteriladdaren oerhört oproblematisk och enkel. Då kan du enkelt sätta den på laddning även vid andra tillfällen, om du vet att MC:n skal stå några veckor på semestern.

Många väljer även att koppla loss batteriet helt från motorcykeln, då en liten självurladdning (pga läckströmmar) kan tömma ur batteriet. Tänk på att eventuellt larm eller klocka kan dra ström under vintern om du har dessa inkopplade.

Övrigt

Sätt en plastpåse över ljuddämparen bak för att förhindra att fukt och vatten kommer in här (kall då naturligtvis…)




Låt bli att starta motorcykeln under vinterförvaringen

En del menar att kondens och gaser bildas i motor och avgassystem under vinterförvaringen, och att MC:n inte mår bra av att startas med dessa i om den inte blir helt varm. Och att köra motorcykeln varm inomhus är ju inte att rekommendera… Låt därför istället bli att starta hojen under förvaringen.

Test_Ad_200px_300pxOm du täcker MC:n – välj ett kvalitetstäcke som ”andas”

För att undvika att smuts eller damm samlas på motorcykeln under vinterförvaringen i garaget eller utomhus, kan med fördel ettkvalitetstäcke användas. Det är lite roligare på våren att ta av täcket och ha hojen lika fin som när den ställdes in. Mycket viktigt är dock att välja ett täcke som andas väl, annars kan effekten bli den motsatta (att fukt samlas på MC:n under täcket och ger rostangrepp)!

På våren – inför första åket

  • Se till att batteriet är fulladdat (vilket det är om du använd underhållsladdning)
  • Byt bromsvätska om den är ett par år gammal eller äldre.
  • Kolla däcktrycket är korrekt. Antagligen har du extrafyllt lite grann inför vinterförvaringen, då kanske du bör tappa ur en del innan färd. Eller så har däcket tappat lite tryck under vintern och behöver fyllas på något.
  • Kolla så det inte är glapp i hjulens och styret lager.
  • Kolla/känn så det inte är glapp i hjulens och styrets lager.
  • Kolla alla vajrars funktion
  • Kolla bromsvätskenivån
  • Kolla lampornas funktion

Sist, men icke minst, är det väl så att var och en gör vad som känns rätt och logiskt för den enskilde motorcykeln (som även den kan ha egen personlighet och karaktär…). Ofta finns det lika många åsikter som motorcyklar, och du bestämmer vad som känns rätt för dig och din hoj!

Vinterförvaring av bil, båt, mc, motorcykel, husvagn, husbil, fyrhjuling och atv